trafic.ro

Newsletter trafic.ro
Miercuri, 6 ianuarie 2009

 

Cum poti imbunatati uzabilitatea site-ului tau


 

Uzabilitatea, termen inca neintrodus ca atare in limba romana, provine din englezescul "usability" si se refera la usurinta folosirii in mod eficient a unei pagini web sau a unei interfete (electronice) de catre un utilizator, pentru satisfacerea nevoilor acestuia. Uneori, scopul pentru care un utilizator acceseaza interfata difera de scopul pentru care a fost creata aceasta.

Alte definitii ale termenului "usability" gasiti pe Wikipedia si aici. Usurinta cu care interactionam cu un site, datorita amplasarii elementelor (recall/memorie), diferentierii/evidentierii elementelor web (acuitate vizuala), fluxului actiunilor (invatare activa/learning) si reactiilor interfetei la actiunile noastre reprezinta o alta definitie a uzabilitatii.


Capcana afisarii a prea multe module si functiuni


Este normal sa vrei ca utilizatorul sa stea cat mai mult timp pe site-ul tau daca vinzi publicitate pe paginile respective, la fel cum este firesc sa vrei ca utilizatorul sa cumpere ceva din magazinul tau online. Pentru o experienta de vizitare cat mai placuta si interesanta, vei pune pe pagina web tot mai multe "module de marketing" sau functii care sa aduca valoare site-ului. Ai grija, insa, cate elemente suplimentare contine pagina respectiva, cum si unde sunt ele asezate - utilizatorul va trebui, la un moment dat, sa aleaga pe ce buton apasa, ce modul utilizeaza sau ce functie.

Atentie! Probabilitatea ca utilizatorul sa aleaga ceea ce te intereseaza - butonul "adauga in cos", de exemplu, daca e vorba de un magazin online - scade proportional cu cresterea numarului de butoane puse la dispozitie in pagina. Asadar, regula "Putin si bun" este valabila cu atat mai mult in cazul continutului online.


Directionarea userului catre actiune prin design si culoare


O alta problema intalnita atat la site-urile de continut, cat si la magazinele online este slaba evidentiere a butoanelor din site. Sfatul pe care il dau clientilor mei in ceea ce priveste butoanele de actiune sau link-urile importante este sa aleaga o culoare din paleta logo-ului proiectului respectiv. Este esential ca aceasta culoare sa fie folosita rar, doar pentru butoanele importante - de exemplu, acel "adauga in cos" dintr-un magazin online.

Observati cum folosesc petele de culoare principalele magazine online nationale si internationale - veti constata ca butonul de actiune se remarca prin pozitionare si contrast cromatic fata de alte informatii din pagina. Utilizati, asadar, "culoarea de actiune" doar acolo unde serveste intereselor voastre de business.


Marimea fontului folosit in sectiunile importante


Iata ceva ce repet la workshop-uri, cursuri si training-uri de e-commerce - tineti cont de toate categoriile de public atunci cand "scrieti" un site. Nu ar trebui sa ai lupa la tine cand citesti sectiuni dintr-o pagina web, mai ales cand este vorba de informatii sau butoane importante. Sunt foarte putine site-uri, publisheri si magazine online care iau in considerare scaderea acuitatii vizuale pe masura imbatranirii utilizatorilor.

Una dintre categoriile cele mai profitabile din punct de vedere al conversiei este cea a pensionarilor - au bani si timp de pierdut cumparand produse sau servicii din magazinele online. Nu-i alungati de pe site cu fonturi prea mici sau absenta din pagina a uneltelor de marire/micsorare.


Continutul, modul de exprimare, descrierile comerciale


O alta problema pentru foarte multe site-uri romanesti: traduceri incorecte sau un vocabular prea specializat. Nu folositi jargonul tehnic in prezentarea unui produs. Majoritatea utilizatorilor abia descopera Internetul, iar un procentaj important dintre acestia nu au un nivel de studii ridicat. De aceea, articolele sau descrierile de produse vor avea succes daca folositi un limbaj comun, uzual. Altfel, utilizatorii vor citi continut sau cumpara produse de pe site-uri mai accesibile si usor de inteles.


Atentie la marimea si pozitionarea celui mai important buton de pe site: campul de cautare interna


Publicul feminin prefera sa navigheze in site in cautarea informatiei, insa cel masculin va cauta garantat un camp de search. Daca target-ul site-ului vostru este predominant masculin, atunci este important unde amplasati butonul de Cautare, cat si modul in care il evidentiati. Incercati sa nu faceti un camp de 12 caractere, ci sa permiteti scrierea si citirea facila a 2-3 cuvinte-cheie.


Studiu de Usability 2009 - Amplasarea principalelor elemente web ale unui magazin online


Pentru proprietarii de magazine online si nu numai am demarat la finele anului 2009 un studiu de usability ce isi propune sa determine preferinta utilizatorilor cu privire la amplasarea principalelor elmente web ale unui magazin online (butonul "adaga in cos", campul de cautare, filtrele etc.). Rog cititorii acestui articol sa il completeze si, daca se poate, sa promoveze URL-ul respectiv mai departe.

 

Autor : Liviu Taloi

Consultant in comert electronic din 2004, cu experienta in activitatile de zi cu zi ale magazinelor online romanesti.

Comenteaza pe blogul trafic.ro acest articol

 
 

NET Index

Valoarea NET Index in saptamana 28.11.2009 - 03.01.2010 a fost 4185.09, in crestere cu 239.42 de puncte fata de saptamana anterioara. Sumarul celor mai importante variatii ale indicelui pentru ultimul an (52 de saptamani) este redat in tabelul de mai jos:

 
  4185.09 239.42 4185.09 5497.60 3945.66  
  NET Index
saptamana 1
Variatie
ultima saptamana
Valoare acum un an 52+* 52-**  

* - cea mai mare valoare a indicelui in ultimele 52 de saptamani
** - cea mai mica valoare a indicelui in ultimele 52 de saptamani


Echipa trafic.ro

http://www.trafic.ro/arhiva-newsletter/

23.982.809
*numar de vizite categoria Divertisment

19.965.301
*numar de vizite categoria Stiri/Massmedia

9.291.463
*numar de vizite categoria Comert electronic

8.819.424
*numar de vizite categoria Cautare/Portal

6.828.279
*numar de vizite categoria Educatie/Invatamant

6.574.529
*numar de vizite categoria Auto/Moto

5.780.468
*numar de vizite categoria Afaceri/Comert

5.318.350
*numar de vizite categoria Arta/Cultura

5.036.096
*numar de vizite categoria Sport

4.770.452
*numar de vizite categoria Muzica


* Pentru mai multe detalii citeste:
Analiza perioadei 21 dec 2009 – 3 ian 2010 pe internetul romanesc


Inscriere site
Intra in contul tau

Citeste ultimele noutati

blog.trafic.ro

Urmareste-ne pe twitter

@traficro