Cum afectează canicula presiunea în pneurile mașinii

Chiar dacă verile nu par să ridice probleme semnificative anvelopelor, totuși sunt unele aspecte care deseori, din păcate sunt ignorate de șoferi deși pot avea efecte majore asupra comportamentului rutier al mașinilor. Sezonul cald aduce cu sine o serie de particularități pe care…

Cuprins

Chiar dacă verile nu par să ridice probleme semnificative anvelopelor, totuși sunt unele aspecte care deseori, din păcate sunt ignorate de șoferi deși pot avea efecte majore asupra comportamentului rutier al mașinilor.

Sezonul cald aduce cu sine o serie de particularități pe care fiecare șofer ar trebui să le aibă în vedere pentru a conduce în condiții de siguranță. Printre acestea, un aspect deseori ignorat, dar de o importanță majoră, este influența temperaturilor ridicate asupra presiunii din anvelope. Deși poate părea un detaliu minor, presiunea anvelopelor este esențială pentru aderență, stabilitate, distanța de frânare și consumul de combustibil. Temperaturile care pot varia cu peste 20 de grade între dimineață și miezul zilei pot influența în mod semnificativ presiunea din anvelope și, implicit, pot afecta comportamentul mașinii.

Presiunea aerului dintr-o anvelopă nu este un parametru fix, ci unul care variază odată cu schimbările de temperatură. Potrivit legii gazelor ideale, la o creștere a temperaturii aerului crește și presiunea. În practică, acest lucru înseamnă că, dacă verificați presiunea anvelopelor dimineața, când afară sunt 18-20°C, iar apoi conduceți pe un asfalt încins de peste 70°C, presiunea aerului din anvelope va crește cu cel puțin 0,3 – 0,5 bari. Această creștere este normală și a fost luată în calcul de producători atunci când au recomandat valorile optime pentru presiunea pneurilor. Totuși, dacă anvelopele sunt deja supraîncărcate cu aer încă de dimineață, această valoare suplimentară poate duce la un exces de presiune care afectează negativ comportamentul mașinii și chiar siguranța la rulare.

Pe timp de vară, asfaltul se transformă într-o veritabilă sursă de căldură. Temperaturile măsurate la nivelul solului pot depăși frecvent 70 de grade Celsius, mai ales în zonele urbane sau pe drumurile cu trafic intens. Această radiație termică este transmisă direct anvelopelor, încălzindu-le carcasa și contribuind la creșterea suplimentară a presiunii interne. Anvelopa, aflată într-un mediu deja încins, începe să se dilate, iar aerul din interior se extinde, mărind presiunea. De aceea, este esențial să nu umflați excesiv anvelopele în sezonul cald, mai ales dacă verificați presiunea dimineața, când temperatura este mai scăzută. Mai mult, dacă știți că aveți de făcut un drum lung în ziua respectivă, ați putea chiar să reglați temperatura cu o zecime sub valoarea indicată de producător. 

Un alt aspect pe care trebuie să îl aveți în vedere este diferența de presiune care apare între roțile expuse direct la soare și cele aflate la umbră. Spre exemplu, dacă parcați vehiculul într-un loc unde o parte din el este la soare, iar cealaltă parte la umbră, în doar câteva ore diferențele de temperatură între roți pot duce la variații sesizabile ale presiunii. Această inegalitate afectează echilibrul mașinii și poate conduce la uzura neuniformă a anvelopelor sau chiar la comportamente imprevizibile în viraje sau în timpul frânării din cauza diferențelor ce vor exista între suprafețele petelor de contact. Ce-i drept, acest efect va fi scurt ca și durată deoarece în aproximativ 15 minute se va egaliza presiunea în pneuri.

Pentru a evita problemele cauzate de variațiile de temperatură, este recomandat să verificați presiunea anvelopelor dimineața, când acestea sunt reci. Acest lucru oferă cea mai corectă valoare de referință. Nu ajustați presiunea în timpul zilei, după ce ați parcurs un drum sau dacă vehiculul a fost expus la soare, deoarece valorile afișate de manometre vor fi inevitabil mai mari decât în realitate, iar ajustările făcute în acel moment pot duce la umflarea insuficientă a anvelopelor. De asemenea, asigurați-vă că utilizați valorile recomandate de producătorul auto, adaptate pentru condiții de încărcare și pentru viteza estimată de rulare.

O altă greșeală frecvent întâlnită este tentativă de a compensa variațiile de temperatură prin „umflarea preventivă” a pneurilor. Această practică, deși făcută cu intenții bune, poate avea efecte contrare, mai ales pe timp călduros. Anvelopele umflate peste limita recomandată tind să aibă o suprafață de contact mai mică cu carosabilul, ceea ce afectează grav aderența, mai ales în condiții de frânare bruscă. De asemenea, peretele lateral devine mai rigid, ceea ce reduce confortul la rulare și crește riscul de deteriorare a anvelopei la impactul cu gropi sau denivelări.

Vara este anotimpul călătoriilor, dar și al extremelor termice. Presiunea din anvelope vară, deși adesea trecută cu vederea, joacă un rol vital în siguranța și confortul fiecărei deplasări. Variațiile mari de temperatură între dimineață și prânz, dar și căldura excesivă de la nivelul asfaltului, transformă această variabilă într-un factor ce necesită monitorizare constantă. Pentru a preveni problemele și pentru a circula în condiții optime, este important să acordați atenția cuvenită stării pneurilor, verificând regulat presiunea, preferabil în condiții controlate. Astfel, veți evita nu doar uzura prematură a cauciucurilor, ci și eventualele situații neplăcute din trafic, asigurându-vă o vară fără incidente.